Med den hastige teknologiske udvikling er der ikke mange funktioner i en virksomhed, som ikke kommer igennem en computer eller et netværk på et eller andet tidspunkt i processen.
Det gør ofte hele arbejdet nemmere, hurtigere og mere effektivt, men ligesom teknologien har udviklet sig til disse anvendelser, er der også udviklet nye trusler for virksomheder, når det kommer til IT sikkerheden. Og det er vigtigt at have styr på den, hvis man vil have forretningen til at køre.
Malware kan komme ind på mange måder
Når det meste af en virksomheds processer foregår online, er det ikke en overraskelse, at kriminelle finder vej til det domæne også – og de kan komme ind i en virksomhed gennem eksempelvis e-mails eller ved at ansatte besøger falske hjemmesider.
Derfor kan det være smart at bruge secure dns, der kan blokere og advare om disse mails og sider, så risikoen mindskes. Det mindsker også risikoen for at downloade forskellige former for fjendtligt software, eller malware, som det også kaldes, som er blevet udviklet til at samle, fjerne, ødelægge, kopiere eller lække data, hvis de aktiveres.
Data er centralt for de fleste virksomheder
Ingen virksomheder kan i dag fungere uden at have data omkring deres marked, kunder, produkter, services, salg, ansatte, samarbejdspartnere og lignende, og alt dette er ofte lagret digitalt, så det er nemmere at tilgå og rette til for de relevante medarbejdere.
Det kan for eksempel være over en fælles online platform, hvor al data er lagret i skyen, som alle ansatte kan tilgå. Hvis der så sker et brud på datasikkerheden, er der derfor en risiko for, at det data kompromitteres, og det kan blive slettet eller lækket, hvilket kan have alvorlige konsekvenser for fremtidige forretninger og arbejde. Det kan eksempelvis være, fordi en markedsfordel går tabt, eftersom forretningshemmeligheder bliver offentliggjort.
Det har indflydelse på kundernes opfattelse
Den største konsekvens ved et brud på IT sikkerheden er dog ikke det, at data går tabt, selvom det også giver store udfordringer for virksomheden.
Det er dog en langt mere alvorlig konsekvens, at fortrolige oplysninger om kunder bliver offentliggjort eller på anden måde kompromitteret, og det leder ofte til et fald i din virksomheds troværdighed – hvis I ikke kan opbevare kundeoplysninger sikkert, hvordan kan man så, som kunde, være sikker på jeres services.
Det kan give en unødig risiko for IT sikkerheden hos kunderne, og de vil derfor ofte finde andre virksomheder, som ikke har en lignende sikkerhedshistorik.